Netradiční formy výuky
Nedílnou součástí výuky v našich školách jsou:
Digitální technologie ve výuce
Ve výuce na všech typech škol včetně mateřské školy je využívána digitální technologie. Všechny třídy jsou vybaveny tabulemi s dataprojektory. Mezi další vybavení patří:
- interaktivní tabule,
- iPady, notebooky a chromebooky,
- ozoboti,
- roboti,
- čtecí zařízení a audiosystémy,
- interaktivní kouzelný koberec,
- schoolboard – Interaktivní sestava Lipáček.
Snoozelen (vjemová terapie)
Relaxační místnosti
- uvolnění, navození pocitů pohody a bezpečí – forma komunikace
- doteková stimulace – hlazení, používání jemných látek
- sluchová stimulace – používání ozvučných pomůcek, poslech relaxační, esoterické hudby a textu, rozlišování zvuků
- čichová stimulace – vonné tyčinky, oleje, bylinky
Terapie senzorické integrace
Terapie SI je založena na cílené stimulaci vestibulárního, proprioceptivního a taktilního systému, která má dítěti pomoci přijímat informace prostřednictvím smyslů, zpracovat je a přiměřeně na ně reagovat, a podpořit tak další učení. Terapie se uskutečňuje v místnosti vybavené houpačkami, překážkami, zátěžovými pomůckami, nestabilními plochami, které dítě stimulují k pohybu a aktivitě. Dítě se během aktivit setkává s ,,těmi správnými“ výzvami a zažívá pocit úspěchu.
ABA terapie
Během výuky žáků s PAS využíváme prvky a některé principy aplikované behaviorální terapie. ABA terapie vychází z předpokladu, že to, jak se chováme, není náhoda, ale souvisí s vnějšími vlivy a prostředím, ve kterém vyrůstáme. Principy ABA terapie nám pomáhají řešit problémové chování žáků, nácvik sebeobslužných a sociálních dovednost, herní dovednosti a komunikace. ABA terapie pracuje především s pozitivními odměnami, které posilují žádoucí chování a vedou k vyhasínání nežádoucího chování. Komplexní ABA terapie je propracovaná a velmi náročná. Základní výcvik by měl provádět certifikovaný ABA terapeut. Ve škole pak můžeme získané dovednosti procvičovat a generalizovat.
Montessori
Z výzkumů víme, že k optimálnímu učení dítěte přispívá především jeho dobrá motivace a aktivní zapojení do učení. Ve výuce k tomu využíváme tyto osvědčené zásady Marie Montessori:
- připravené prostředí již od raného věku dítěte – bezpečné, strukturované, srozumitelné, individualizované a podporující,
- názorné pomůcky, které zprostředkují vlastní zkušenost žáka (tradiční i ty soudobé, vyhotovené např. díky laminovačce),
- důraz kladený na podporu rozvoje praktických dovedností i autonomie dítěte,
- obsah učiva má odpovídat potřebám žákům, jejich vývojovému stadiu a být využitelný v reálném životě žáka.
Odkaz Marie Montessori je i v současné době rozvíjen a obohacován o moderní vědecké poznatky.
Muzikoterapie
Muzikoterapie je léčebná metoda používající jako terapeutického prostředku hudbu.
Součásti výuky v rámci muzikoterapie:
- cílený individuální hudebně-taneční projev
- tanec a pohybové ztvárnění hudby
- poslech různých hudebních žánrů s pohybovým projevem
- upevňování postupného zapojování žáků do rytmických cvičení
- nácvik nových tematických písní s hrou na tělo
- procvičování krátkodobé a dlouhodobé paměti
- navozování radosti ze zpěvu a pohybu
- jógová, dechová a artikulační cvičení
Metoda čtení Sfumato
Tato metoda respektuje individuální tempo čtení každého žáka, konečným výsledkem je čtení s porozuměním. Metoda pracuje se zrakem, dechem, hlasem a sluchem a učí děti číst nahlas. Při vyvození nového písmenka dítě písmeno modeluje, obtahuje, vytváří z různých materiálů, dopisuje chybějící části, ochutnává potraviny začínající daným písmenem (např. u písmene B ochutnává bábovku, z bublifuku vyfukuje bubliny, hraje si na bubeníka, balí balík …), poznává písmeno všemi smysly a tím si ho dobře zapamatuje. Součástí výuky jsou hry a dramatizace, jejichž pomocí se děti učí pracovat s hlasem, intonovat a interpretovat text.
Jóga
- koordinace jemné a hrubé motoriky, uvolnění kloubů
- pozorování práce vlastního těla, dechu
- uvědomění si sebe sama
- koncentrace, kázeň
- systematická cvičení – uvolnění spasticity celého těla
- navozování příjemných pocitů ze cvičení
Canisterapie
Canisterapie je terapeutická metoda, která využívá pozitivního působení speciálně vedeného a cvičeného psa na zdraví dětí a žáků v našich školách.
- posilování a navozování oblastí – emociální stability a sociálních vztahů
- chuťová, čichová stimulace, taktilně haptická, akustická
- oblast tělesná – jemná a hrubá motorika, grafomotorika, sebeobsluha koordinace oko-ruka, křížová cvičení
- oblast řečová – orofaciální stimulace, aktivní řeč
Ergoterapie
Ergoterapie se dříve nazývala léčba prací. Vychází z předpokladu, že člověk může zlepšit své zdraví a kvalitu života tím, že se aktivně zapojuje do pracovních aktivit, které pro něj mohou být významná a smysluplná.
Bazální stimulace
Při bazální stimulaci se aktivují podněty, které přispívají k obnově paměťových stop v mozku a celkové rehabilitaci. Stimulace se děje i při běžné péči, jako je rehabilitace, očista, podávání stravy či vyprazdňování.
- podporu rozvoje vlastní identity
- navazování komunikace se svým okolím
- zvládání orientace v prostoru a čase
- zlepšení funkcí organismu